Projektbeskrivning
Projektet utvecklar spelteoretiska modeller som (i) återspeglar aktörens beteende på en marknad med hög förnybar elproduktion och (ii) avslöjar regleringsmekanismer för att lösa motstridiga mål hos producenterna och samhället. Det tvärvetenskapliga angreppsättet stödjer beslutsfattare att främja en omställning till ett flexibelt och robust hållbart elsystem.
Vilken utmaning är projektet tänkt att bidra med en lösning till eller kunskap om?
The project aims to identify how increased generation from intermittent renewable energy sources will affect the potential for market power by flexible generators, e.g., hydropower.
Vad är målsättningen med projektet och vilka frågeställningar ska projektet besvara?
The project will develop game-theoretic models to identify circumstances in which such distortions can arise, and propose policy or technological interventions for mitigating their impact.
Vilka målgrupper bör ta del av projektets resultat?
Both academics (in energy economics and environmental policy) and practitioners (in regulatory agencies and transmission operators) will benefit from the project's outcomes.
Länkar
Medier
Sammanfattning
Projektnamn
Lagring, överföring och förnybara interaktioner i det nordiska nätet
Kategori
Status
Pågående
Varaktighet
2020-07-01
–
2023-12-31
Organisation
Stockholms universitet
Projektledare
Afzal S. Siddiqui
Kontakt
Involverade aktörer
Stockholms universitet, Chalmers Tekniska Högskola AB
Webbplats