Projektbeskrivning
Projektet syftar till att öka kunskapen om den psykologiska och socioekonomiska potentialen för privata, kommersiella och offentliga elkonsumenters drivkrafter och hinder att bidra med, efterfrågeflexibilitet samt vilken roll informationskampanjer, energirådgivning, individuell återkoppling och effekttariffer kan spela i det avseendet. De teoretiska ansatserna härrör från disciplinerna psykologi och social marknadsföring, medan den empiriska utgångspunkten utgörs av ett samverkansprojekt mellan ett lokalt elnätsbolag och en kommun. Energimyndigheten bedömer att projektet bidrar till energiomställningen genom att undersöka slutanvändarnas drivkrafter och hinder för att bidra till efterfrågeflexibilitet. Genom den tvärvetenskapliga ansatsen förväntas projektet kunna bidra med kunskap till en inkluderande omställning.
Vilken utmaning är projektet tänkt att bidra med en lösning till eller kunskap om?
Kapacitetsbristen i elnäten, som redan idag bromsar samhällsutvecklingen i flera storstadsregioner.
Vad är målsättningen med projektet och vilka frågeställningar ska projektet besvara?
En bidragande lösning på problemet med kapacitetsbrist elnätet anses vara en ökad flexibilitet i användarledet. Den tekniska potentialen är känd, men kunskapen om elkonsumenters medvetenhet och acceptans i det här sammanhanget är mycket begränsad. Mot den bakgrunden syftar projektet till att öka kunskapen om den psykologiska och socioekonomiska potentialen för, samt privata, kommersiella och offentliga elkonsumenters drivkrafter och hinder att bidra med, efterfrågeflexibilitet samt vilken roll informationskampanjer, energirådgivning, individuell återkoppling och effekttariffer kan spela i det avseendet.
Vilka målgrupper bör ta del av projektets resultat?
Kommuner, elnätsbolag, energitjänsteleverantörer och myndigheter.
Sammanfattning
Projektnamn
Privata, kommersiella och offentliga elkonsumenter som flexibilitetsresurs
Program
SamspEL
Kategori
Elanvändare i samhället
Status
Avslutat
Varaktighet
2021-01-01
–
2023-06-30
Organisation
Uppsala universitet
Projektledare
Cajsa Bartusch
Involverade aktörer
Bright Energy AB, Ellevio AB, Stockholms kommun, Uppsala Universitet
Webbplats