top of page
Projektbeskrivning

Projektet kommer att länka samman studier kring körmönster med studier kring påverkan på lågspänningsnät i form av en förändrad elkvalitet. Fokus för projektet är att på ett systematiskt och vetenskapligt sätt jämföra resultaten för dubbelriktad fordonsladdning (V2X) och smart laddning mot ett basfall bestående av envägsladdning. Ytterligare ett fall där fordonsladdningen kompletteras med ett energilager kommer att studeras. Resultaten förväntas leda till ökad kunskap kring positiva såväl som negativa konsekvenser av dessa typer av fordonsladdning. Dessa kunskaper ska omsättas i rekommendationer till intressenter (nätägare, beslutsfattare, biltillverkare, standardiseringsorgan) och i förlängningen bidra till ett framtida robust kraftsystem och en hållbar transportpolitik.

Sammanfattning

Projektnamn

Elkvalitetsaspekter från olika typer av fordonsladdning

Program

Framtidens elsystem

Kategori

Flexibilitet, energilager och elfordon

Status

Kommer snart

Varaktighet

2025-01-01

2027-12-31

Organisation

Luleå tekniska universitet

Projektledare

Sarah Karolina Rönnberg

Kontakt

Involverade aktörer

Statens Väg- och Transportforskningsinstitut

Webbplats

Länkar
Medier
sladdar.png

Elkvalitetsaspekter från olika typer av fordonsladdning

bottom of page