Projektbeskrivning
Projektet kommer att länka samman studier kring körmönster med studier kring påverkan på lågspänningsnät i form av en förändrad elkvalitet. Fokus för projektet är att på ett systematiskt och vetenskapligt sätt jämföra resultaten för dubbelriktad fordonsladdning (V2X) och smart laddning mot ett basfall bestående av envägsladdning. Ytterligare ett fall där fordonsladdningen kompletteras med ett energilager kommer att studeras. Resultaten förväntas leda till ökad kunskap kring positiva såväl som negativa konsekvenser av dessa typer av fordonsladdning. Dessa kunskaper ska omsättas i rekommendationer till intressenter (nätägare, beslutsfattare, biltillverkare, standardiseringsorgan) och i förlängningen bidra till ett framtida robust kraftsystem och en hållbar transportpolitik.
Sammanfattning
Projektnamn
Elkvalitetsaspekter från olika typer av fordonsladdning
Program
Framtidens elsystem
Kategori
Flexibilitet, energilager och elfordon
Status
Kommer snart
Varaktighet
2025-01-01
–
2027-12-31
Organisation
Luleå tekniska universitet
Projektledare
Sarah Karolina Rönnberg
Kontakt
Involverade aktörer
Statens Väg- och Transportforskningsinstitut
Webbplats