Projektbeskrivning
Syftet med detta projekt är att utveckla hårda och slitstarka beläggningar som motstår bränslerelaterade fel under drift och därigenom förbättrar kärnkraftverks driftseffektivitet. En stor utmaning är att hitta beläggningar som kan både motverka skräpnötning (föremål i vattnet som orsakar nötning), och överlever under svåra bestrålnings- och oxidationsförhållanden. Den övergripande visionen är att förbättra funktionaliteten och säkerheten hos bränslestavar för dagens och morgondagens kärnkraft. Genom att förebygga korrosionsangrepp och förbättra motståndskraften mot nötning strävar projektet efter förbättrad säkerheten i alla led, under normaldrift, vid transienter och möjliga olycksfall, samt under transport såväl som mellan- och slutlagring.
Vilken utmaning är projektet tänkt att bidra med en lösning till eller kunskap om?
Kärnbränslestavar utsätts för nötning och korrosion i reaktorn, vilket vi vill addressera genom att göra bränslestavens yta mer motståndskraftig.
Vad är målsättningen med projektet och vilka frågeställningar ska projektet besvara?
Kärnbränslestavens yta kommer att beläggas med ett micrometer tjockt ytskickt som både höjer korrosionsresistansen och nötningsmotståndet. För detta krävs förståelse av korrosionsprocessen i en kärnreaktor, utveckling av ett nytt beläggningsmaterial och uppskalning av beläggningsprocessen så att den kan utföras på tillräckligt stora objekt.
Vilka målgrupper bör ta del av projektets resultat?
Materialutvecklare generellt samt kärnbränsletillverkare och kärnavfallshanterare specifikt.
Sammanfattning
Projektnamn
Ytbelagda kärnbränslestavar
Program
Framtidens elsystem
Kategori
Kärnkraft
Status
Pågående
Varaktighet
2024-07-01
–
2027-05-30
Organisation
Linköpings universitet
Projektledare
Magnus Odén
Kontakt
Involverade aktörer
Linköpings universitet
Webbplats







